Home | Contact
"André Brode Consulting verzamelt graag tevreden klanten, maar spaart ze niet”
TIP
Praat zo dicht mogelijk langs elkaar heen!

De kunst van communiceren is om zo dicht mogelijk langs elkaar heen te praten. Kritisch doorvragen naar meningen en feiten is belangrijk. Stel óók de 2e, 3e en 4e vraag. Dat geeft een rijkere betekenis aan informatie en het verkleint de kans dat je elkaar mis-verstaat.

De 4-C's
Commitment begint met duidelijke Contracting, contracting begint met goede Communicatie, communicatie begint met werkelijk Contact.

 
Case:
Personal Coaching
Opdracht:

Meer focus en helicopterview krijgen in een hectische werkomgeving en beter leren omgaan met gecompliceerde mensen.

Methodieken:

Personal Coaching, 10 sessies gedurende een jaar.

 

Statement:

Bij deze grote vastgoedbeheerder heb ik een drukke baan. Je hebt met veel partijen te maken.
Sommige mensen zijn goed in het naar boven halen van je minst goede eigenschappen, je kent dat van jezelf wel, maar ermee omgaan kon beter.

Dat was een vraag voor coaching, evenals het uitzoeken of deze baan nog genoeg toekomstperspectief biedt voor zowel werkgever als mezelf. Mijn leidinggevende vond het een goed plan en er werd een personal coaching traject ontwikkeld. André werd voorgedragen, omdat Jones Lang LaSalle al lang met hem samenwerkt.

Vaak is personal coaching nogal vaag. Niet bij André. Tijdens onze eerste bijeenkomst zijn de kernpunten vastgesteld. Daaruit volgde een soort contract met afspraken over waaraan we gingen werken en de te behalen doelen. Dat sprak me aan. Het leuke was dat alle sessies als vanzelfsprekend verliepen. Wat irriteert je (on)bewust aan mensen? Wat kun je daaraan doen? Maar ook: Waarom sla je daar steeds linksaf, kies ook eens voor rechtsaf. Iedereen kent het gezegde dat er meerdere wegen naar Rome leiden, maar meestal volg je je platgetreden vaste paden.

We hebben bijvoorbeeld met diversen casussen gewerkt. André reikt bij een case zaken aan waarover je gaat nadenken. Nieuwe ideeën en inzichten heb ik vervolgens in de praktijk gebracht. Dat bleek heel goed te werken en heeft mijn blikveld verruimd. Naarmate het jaar verstreek ben ik mijn functioneren ‘prettiger’ gaan vinden, het verloopt nu meer natuurlijk. Ik voel me minder geleefd, heb meer overzicht gekregen en dat brengt rust van binnen.

Anderen merkten het ook. Een klant die alleen onderhoud, maar nooit verbouwingen met ons deed, geeft die opdrachten nu wel. In het contact met mensen zijn de nuances nu nog meer aanwezig. Ook mijn leidinggevende is het opgevallen. Tijdens een evaluatiegesprek kreeg ik positieve feedback over mijn houding: “Je was al een leuke collega, maar je bent nog meer ‘likeable’ geworden, terwijl je steviger in je schoenen staat.” Die verbeterstappen heb ik met hulp van André heel natuurlijk doorgemaakt, het was een fijn groeitraject.

Miranda de Kler
Senior Technisch Manager
Jones Lang Lasalle

<< terug
printbare versie