Home | Contact
"André Brode Consulting verzamelt graag tevreden klanten, maar spaart ze niet”
TIP
Praat zo dicht mogelijk langs elkaar heen!

De kunst van communiceren is om zo dicht mogelijk langs elkaar heen te praten. Kritisch doorvragen naar meningen en feiten is belangrijk. Stel óók de 2e, 3e en 4e vraag. Dat geeft een rijkere betekenis aan informatie en het verkleint de kans dat je elkaar mis-verstaat.

De 4-C's
Commitment begint met duidelijke Contracting, contracting begint met goede Communicatie, communicatie begint met werkelijk Contact.

 
Case:
Consent - Openbare Basisschool Molenbeek
Primair Onderwijs
Opdracht:

Begeleiding schooldirecteur en management team van stichting Consent bij het vaststellen van een nieuwe geïntegreerde missie en visie.

Methodieken:

Intervisie en strategische coaching MT, metaplan-workshops, mensen en strategie aan elkaar verbinden. 

Statement:

Onze scholen fuseerden al jaren geleden, maar alleen in administratieve zin. De bestuursopdracht kwam om ook onderwijsinhoudelijk tot één school te komen. Dit betrof een complex integratieproces. Daarom droeg het bestuur André voor als extern adviseur, omdat hij al eerder in het beroepsonderwijs zijn sporen had verdiend als managementbegeleider. Het bleek een verademing om te werken met iemand die geen inhoudelijk onderwijsexpert is, maar juist beschikt over een brede managementervaring uit het bedrijfsleven. Onze hulpvraag was niet het inhoudelijk ontwikkelen van ons onderwijs, maar om het integratietraject te begeleiden en daarin bruggen te slaan tussen alle betrokkenen .

Begonnen werd met MT-bijeenkomsten om de situatie in kaart te krijgen. Hierop is een plan van aanpak gemaakt. Alle belanghebbende werden betrokken en er vonden bijeenkomsten plaats met leerkrachten en ouders. Vooral tijdens de eerste sessies nam André bewust de rol van vergaderleider. Dat had twee voordelen: als externe adviseur heeft hij afstand van individuele belangen en voor mij was het nuttig om niet als leidinggevende, maar als ‘gewone’ collega vrijer te zijn in het meedenken en neerleggen van ideeën.

Onderwijsmensen zijn vaak heel serieus. André is dat ook, maar met een plezierige kwinkslag. Hij weet situaties met een dosis gepaste humor vlot te krijgen, het ijs te breken en de helicopterview te behouden. Dit bleek bij de lastiger beslissingsmomenten goed te werken. Voor mij was het een fijne samenwerking. André bleek zeer betrokken en bood continu een luisterend oor. Hij draaide geen standaard verhaal af, maar verdiepte zich in onze situatie en gaf daarbij nuttige adviezen. Hij was ook ’s avonds te bellen als ruggenspraak nodig was.

In deze fase van onze schoolontwikkeling bleek een ervaren management adviseur met een overkoepelende blik effectief. We verzandden niet in inhoudelijke details, maar kwamen via logische stappen naar het einddoel. André hielp ons om een proces in gang te krijgen waarin de deelnemers eigenaarschap beleefden en de daarbij horende verantwoordelijkheden ook naar zich toe trokken. We hebben met het hele schoolteam echt meters gemaakt.

Lisette Scholten
Directeur Openbare basisschool Molenbeek, Stichting Consent

<< terug
printbare versie